Grønnkålchips

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Grønnkålchips! Så enkelt, sunt og så godt.

Grønnkålchips:
-1 pakke grønnkål
-3 ss extra virgin olivenolje
-litt salt og pepper

Andre smakstilsetninger: chili, sitron, paprikapulver, parmesan eller næringsgjær for ostesmak, honning og kanel eller honning, soya og sesamfrø for eksempel.

Start med å vaske grønnkålbladene grundig. Riv bladene av stilken og del dem i minde biter. Tørk gjerne bladene med et rent kjøkkenhåndkle eller bruk en salatslynge for å få bort overflødig vann. Da blir chipsen helt sprø!

Legg grønnkålbladene over i en stor bolle. Hell olivenolje, en klype havsalt og nykvernet pepper over bladene og bland det godt inn med hendene. Legg deretter grønnkålbladene utover et stekebrett med bakepapir på. Pass på så bladene ikke overlapper.

Stekes ved 180 °C varmluft i 5–10 minutter. Snu brettet en gang underveis så chipsene blir jevnt stekt. Pass på underveis så de ikke blir svidd. Avkjøl grønnkålchipsen på en rist.

oppskriften er publisert på Godt.

2 Kommentarer

  1. Nina Merete Brevik

    Tusen takk! Du har gjort min 9 – årige sønn med IBS veldig lykkelig! Han går på lav FODMAP -diett – og begynte å bli veldig lei av glutenfritt brød. I dag har vi prøvd bokhvetpannekaker til lunsj og grønnkålchips som snacks. Begge falt i smak! Til slutt prøvde han sin egen variant: Bokhvetepannekaker med hvit ost og grønnkålchips. Det var super godt!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *