Aarhus

Sponset tur!

emmerys

I forrige uke var jeg så heldig å få være med Visit Denmark til Aarhus for å oppleve byens beste mat og arkitektur. Jeg reiste sammen med Marit som driver matbloggen Fru Timian, Marthe som driver interiørbloggen Marsipanogsmilefjes og Linda som driver nettbutikken Hviit. Jeg har allerede skrevet et eget innlegg om det fantastiske hotellet vi bodde på her. Nå er det på tide å vise alt vi spiste og gjorde på et døgn i Aarhus.

Etter å ha sjekket inn på hotellet ble vi tatt med til Emmery’s for lunsj. Emmery’s er en heløkologisk bakerikjede med avdelinger i Aarhus og København. Vi spiste Emmery’s spesialtallerken hvor man får smake på litt av alt, og etter maten måtte vi selvfølgelig ha en kokosbolle.

Ophavsret beskyttet billede, Jacob Due, Foto/medie afdelingen Moesgaard.
Foto: Moesgaard museum

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Etter lunsj dro vi ut til nyåpnede Moesgaard museum like utenfor Aarhus. Museet sto ferdig i oktober og ble åpnet av dronning Margrethe. Selve museet er jo flott i seg selv, designet av Henrik Larsen architects. Inne fikk vi en kjapp omvisning i de arkeologiske og etnografiske utstillingene. Her har de fokusert på litt annerledes historieformidling hvor alle sansene får svingt seg. Anbefales virkelig til ALLE. Faktisk tør jeg å påstå at Moesgaard er verdt turen til Aarhus alene. Har lånt et bilde fra Moesgaard museum fra utsiden.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

nordiskspisehus2

Etter litt avslapping, blogging og bobler på hotellet dro vi til Nordisk spisehus for middag. Nordisk spisehus er en temarestaurant og akkurat nå er det tema nordiske Michelin-restauranter. Denne gangen var det Oslo og Stockholm som ble presentert, ved henholdsvis Ylajali og Oaxen krog. Først var jeg litt skeptisk og tenkte at de umulig kan gjøre den fantastiske maten fra Ylajali like bra, men der tok jeg feil. Maten var helt nydelig. Til forrett fikk vi miso- og østersglasert breiflabb med kuler av reddik og knutekål. Til hovedrett var det okstek med tre typer kål og jordskokk. Dagen etter var tilfeldigvis moren min der og spiste og både hun og følget var like imponert som meg.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERAEtter middag dro vi til ARoS som har langåpent til 22 hver onsdag. Aldri har det vært så gøy å gå på museum før. Halvbrisen og med digg mat innabords. Vi startet i rainbow panorama av Olafur Eliasson på taket før vi fleipet oss gjennom Michael Kvium-utstillingen Fools. ARoS er et fantastisk museum man bare må innom når man er i Aarhus. Og sett av et par timer der.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAEtter en god natts søvn og fantastisk hotellfrokost på Comwell Aarhus ble vi plukket opp av Christoffer fra Cycling Aarhus som tok oss med på guidet sykkeltur langs havnen for å se på all den nye og spennende arkitekturen. Ganske kaldt i slutten av november, men en fantastisk måte å få sett byen på.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERATurens tredje museumsbesøk i Den gamle by, som er et friluftsmuseum som viser dansk byliv gjennom tidene. Det var så koselig der, og i tillegg pyntet til jul. Skulle gjerne vandret rundt der i et par timer.

OLYMPUS DIGITAL CAMERASiste sted på programmet var julelunsj på Mefisto i latinerkvarteret. Her fikk vi servert langtidskokt oksekjake med fleskesvor og gresskar og juleand med kirsebær og rødkål i søte små Le creuset-gryter. Og vin såklart. Etter mat hadde vi halvannen time på egenhånd og alle damene spredtes og løp rundt for litt shopping. Jeg dro rett til matavdelingen på Salling hvor jeg hamstret litt digge danske matvarer, sjokolade og te. Anbefales!

Aarhus er en fantastisk fin by, som minner litt om København igrunn. Byen har fantastisk arkitektur, mat og shoppingmulighetene er uendelige. Akkurat det man trenger på storbyferie. For ikke å snakke om alle de spennende museumene. Jeg skal definitvt tilbake hit i sommer på den årlige danmarksturen. Og jaggu skal jeg ikke til Danmark igjen om litt – for å feire nyttårsaften i verdens beste by; København.

Tusen takk for turen Visit Denmark!