Dagstur til Aarhus

Sponset tur

I går sto jeg opp som vanlig, og la meg igjen som vanlig i min egen seng. Men i mellomtiden var jeg i Aarhus. Det var en utrolig merkelig og befriende følelse å dra til flyplassen uten NOE bagasje bortsett fra et kamera, og komme hjem til middag samme dag.

Jeg dro til Aarhus sammen med Visit Denmark og et knippe journalister og bloggere for å besøke det nye Moesgaard museum og spise lunsj på restaurant Frederikshøj, som håper på Michelinstjerne neste uke. Krysser fingren! Jeg besøkte Moesgaard museum rett etter åpningen i fjor og jeg ELSKET det. Vi hadde ikke så mye tid da, og dessverre hadde vi et tett program denne gangen også. Men vi fikk en rask omvisning i museets faste utstillinger, så på utsikten fra taket og så den berømte «grauballemanden», et veldig godt bevart lik funnet i mosen fra ca. 290 f.Kr. Utrolig fasinerende! Anbefaler alle å ta en tur hit, for det er virkelig et fantastisk og annerledes museum som har valgt å fortelle menneskets historie på en helt ny måte.

Siden det ikke var spesielt pent vær har jeg lånt et par bilder fra Medieavdelingen på Moesgaard museum for å illustrere hvor fint det er. Les om mitt forrige besøk her. 1. april åpner Moesgaard en ny midlertidig utstilling; The first emperor – China’s terracotta army. De skal vise blant annet 10 originale terracottaskulpturer. Tror jeg må innom på nytt gitt.

Ophavsret beskyttet billede, Jacob Due, Foto/medie afdelingen Moesgaard.
Alle foto over: Medieavdelingen på Moesgaard museum

Evolusjonstrappen!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Etter museumsturen ble vi kjørt gjennom en liten skog til den flotte Restaurant Frederikshøj, drevet av kokk Wasim Hallal. En skikkelig blid og dyktig fyr.

Selfie i en kobberlampe, og litt av utsikten. Restauranten ligger utrolig idyllisk til, med skog på den ene siden og en stor hage som leder ned til vannet på den andre siden.

NV Pierre Péters – Blanc de Blanc ”Cuvée de Réserve” – Champagne – Frankrig
Luftig creme på pastinak, Tatar med græskar, flæskesvær med løvstikke, røget vagtelæg, toast med kylling og dild med dild

Etter å ha blitt ønsket velkommen ble vi servert champagne og snacks, før vi satt oss til bords og fikk servert den villeste lunsjen noen sinne.

2013 Godello “Louro” – Rafael Palacios – Valdeorras – Spanien
Kammusling – Selleri – Guld

Alle satt og måpte da forretten ble båret inn. Det store gullflaket er chips laget av selleri dekket med gull. Under lå det kamskjell.

2012 Rully ”les Villeranges” – Faiveley – Bourgogne – Frankrig
Pighvar – Trøffel – Musling

Neste rett var stekt piggvar og blåskjell. Wasim kom selv rundt bordet og raspet trøffel over tallerknene våre før vi fikk en nydelig løyromsaus over. Nam!!!

2009 Cabernet Sauvignon ”Reserve” – Snoqualmie – Columbia Valley – USA
Okse – Rødbede – Sprød Fennikel

Hovedretten var et stykke utrolig mørt stykke oksekjøtt gjemt under en skive rødbet, og med en utrolig god sjy. Til hovedretten ble det servert små «sopp» laget av oksehale og rødbeter med en soppkrem på toppen. Soppene ble servert med med tørris, og skulle gi følelsen av en skogbunn i morgendisen. Vi fikk også poteter som så ut som stein, og fikk beskjed om at noen kunne spises, og noen ikke. Da blir det ekstra gøy å spise.

2013 Coteaux du Layon – Dom. Chupin – Vallée de la Loire – Frankrig
Ananas – Kokos – Vanilie

Den første desserten var en dekonstruert pina colada, med ananas, kokos og vanilje i mange forsjellige former. Gøy! Likte spesielt godt den store hvite kula som inneholdt ananassorbet.

NV Rasteau ”Doré” – Cave de Rasteau – Vallée du Rhône – Frankrig
Blodappelsin – Krydderkage – Karamel

Etter desserten kom det ENDA en dessert. En liten gullkule fyllt med blodappelsinsorbet og krydderkake (nøtter for min del på grunn av gluten) med en større gullkule laget av karamell utenpå der igjen. Mellom kulene var det røyk. Og jeg matchet desserten!

Etter dette fikk vi kaffe og hjemmelaget sjokolade før vi måtte dra tilbake til flyplassen. FOR en fantastisk opplevelse. Anbefaler alle å dra en tur til Aarhus (lille-Køben!) og da må man definitivt spise på Restaurant Frederikshøj. Book bord her.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Vi fløy med British Airways, det råeste flyselskapet. Her får man fremdeles servert mat og drikke, og servicen er noe helt annet. På vei hjem ble det servert middag, drikke, dessert, kaffe og avec (på en timesflyvning!). Bare synd alle var stappmette fra den fantastiske lunsjen.

Les alle reiseinnleggene mine fra Danmark her.