Tre dager i Bangkok

Sponset tur

OLYMPUS DIGITAL CAMERAJa, det er mulig! Tre dager i Bangkok. Nå er det tre uker siden jeg kom hjem, og som vanlig tar det litt tid å sortere inntrykk og gå gjennom alle bildene. Jeg ble invitert av Blue Dragon for å se på hvor og hvordan produktene deres blir laget, og selvfølgelig spise masse thaimat for å bli inspirert. Jeg reiste ned sammen med bloggkollega Fru Timian, et par representanter fra Blue Dragon i Norge og tre hyggelige journalister.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAVi bodde på Eastin Grand Hotel i bydelen Sathorn. Et supermoderne og veldig fint hotell. Bildene over er utsikten fra hotellrommet. Mye by, reklame og skyskrapere. Rommene var store og luksuriøse, men jeg var minimalt på hotellrommet. Det var et fantastisk utendørs svømmebasseng der også som jeg dessverre ikke fikk testet.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAFrokosten var veldig bra. Her hadde de både vestlig asiatisk mat. Alt fra egg og bacon til sushi og suppebar. Og såklart masse frisk frukt. Jeg prøvde meg på asiatisk suppefrokost. Man kunne også få frityrstekte laksehoder i soya til frokost om man ville det.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERADen første dagen kom vi frem midt på natta (norsk tid) og vi startet dagen med en båttur til programmets første stopp – thaimatkurs. Det var så gøy, så det har jeg skrevet et eget blogginnlegg om.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAEtter thaimatkurset dro vi innom Blue Dragons kontorer i Bangkok og fikk en innføring i alle produktene deres. Så dro vi til Thanying, en veldig fin restaurant i nærheten av hotellet vårt som serverer tradisjonell royal mat. Vi fikk mange forskjellige små retter som vi delte til forrett, før de kom ut med forskjellige supper og gryter. Til dessert var det thaimango og sticky rice. SÅ godt! Jeg orket ikke å ta så mange bilder denne dagen, jeg var rett og slett helt utmattet av varmen og sliten fordi vi nå hadde vært våkne i halvannet døgn. Stupte i seng på hotellrommet og sov så utrolig godt i den gigantiske sengen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAVåknet opp grytidlig til denne fantastiske utsikten. Det er midt på sommeren i Bangkok nå, og jeg hadde forventet skikkelig sterk sol. Men på grunn av all forurensingen og smogen ble det liksom aldri ordentlig lys. Trengte ikke å bruke solbriller eller hatt en gang. Men selv om det ikke var så lyst ble man brent altså. Jeg ble solbrent på lårene GJENNOM buksa!

OLYMPUS DIGITAL CAMERAPå vei til dagens første stoppested måtte vi først kjøre et par timer. På veien ble jeg sittende og stirre ut av vinduet. Kontrastene i denne byen er så ekstreme. Her bor det folk bokstavelig talt over alt.

OLYMPUS DIGITAL CAMERATenk å bo under en åttefelts motorvei!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA«Alle» kjører scooter, men bare mennene bruker hjelm. Dette eksempelet på far som bruker hjem og unge uten er ikke så drøyt i forhold til noe av det vi så. For eksempel kjørte vi forbi et par på scooter hvor bare mannen brukte hjem, og dama satt bakpå med en bitteliten baby i kun et lite teppe. Et hverdagsscenario som er helt utenkelig her hjemme.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERADagens første stopp var på flytende marked i Dumnoen Saduak. Dette var slik de handlet varer før i tiden, men nå er dette kun en turistifisert greie. Likevel var det utrolig fasinerende å se hvordan dette fungerte. Selgerne padlet rundt i båtene sine og hukket tak i vår båt med en lang stav for å selge oss ting. Det var også boder langs elvene man kunne handle alt fra mat og drikke til tepper og klær. Og betale for å ta bilder av sjeldne dyr. Litt trist. Vi kom hit tidlig på morgenen, og det anbefaler jeg om du noen gang skal hit. Litt utpå dagen var det tettpakket av folk og båter, og ikke minst veldig varmt.

OLYMPUS DIGITAL CAMERASånn lager man kokossukker! En kokospalme har kun en blomst, og denne kutter man og tapper nektaren fra. Når blomsten er tømt blomstrer en ny blomst et annet sted på palmen man kan tappe. Man får ca en liter nektar om dagen per palme. I thailand koker de inn nektaren til det blir helt kompakt, mens det kokossukkeret man får kjøpt her i Norge kun er tørket og pulverisert. Kokossukker er en av de få sukkertypene jeg bruker, siden det ikke påvirker blodsukkeret i like stor grad som vanlig sukker. I Thailand bruker de dette sukkeret i alt!

OLYMPUS DIGITAL CAMERAMmm, frukten her smaker bare så utrolig mye mere og bedre enn frukten hjemme. Mangoen! Skulle ønske jeg fylte opp kofferten med solmodne thaimango.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAEtter å ha besøkt det flytende markedet spiste vi på Baan Khung Nam, en koselig liten sjømatrestaurant ved elven i Suree et stykke utenfor Bangkok.

OLYMPUS DIGITAL CAMERADSC_0717Så besøkte vi fabrikken som produserer kokosmelk og sweet chili sauce for Blue Dragon. Det var utrolig gøy å få være inne i en ordentlig fabrikk, for det har jeg aldri vært før. Og så var det veldig betryggende å se hva slags forhold produktene produseres i, for det var tipp topp! Skikkelig strenge hygienerutiner og alt så helt plettfritt ut. Før vi gikk inn måtte alle sjekke blodtrykket (på grunn av varmen) og ha på ansiktsmasker.

DSC_0607DSC_0720DSC_0647DSC_0721Det var så fint å se at alle råvarene de bruker er ferske og at alt prosesseres for hånd. Tenk å ha hvitløksskrelling som fulltidsjobb!

DSC_0659DSC_0660DSC_0662DSC_0676DSC_0687Vi var inne i rommet hvor de vasker chili i omtrent 5 minutter og jeg trodde nesten jeg skulle dø. Øynene bare rant og alle begynte å hoste. Det var skikkelig vondt å trekke pusten for så sterkt var det. Og chilien var til og med hel i dette rommet. Glad vi ikke var inne i rommet hvor de kvernet opp chilien.
DSC_0674Det var utrolig gøy å se fabrikken, men jeg er jaggu takknemlig for at jeg bor i Norge. Det var 35 grader ute (og helt vilt fuktig), men inne på fabrikken var det så utrolig varmt at det å komme ut igjen føltes kaldt. Alle bildene fra fabrikken er tatt av Blue Dragons representant Simen Kjær Haugberg, siden vi ikke fikk ta med oss kameraene våre inn på fabrikken.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAEtter fabrikkbesøket kjørte vi tilbake til hotellet og fikk tatt en etterlengtet dusj etter en ekstremt svett dag. Jeg reiste med miniversjoner av favorittsjampoen min. Fra Balanzera såklart. Var borte i tre dager, men dusjet sikkert seks ganger. Hadde trodd jeg skulle bli knusktørr, men på grunn av luftfuktigheten var huden helt fint. Hadde litt eksem da jeg dro ned og dette forsvant også på mystisk vis da vi kom ned. Men heller tørt og kaldt enn sykt varmt og fuktig hele tiden.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERATil middag spiste vi på La table de Tee, en fusionrestaurant mellom asiatisk og fransk/vestlig mat, men mest vestlig kanskje. Her fikk vi servert ting som ikke er så vanlig i Thailand. Lam for eksempel. Det blir importert fra Australia. Jeg tror denne type fusion er mest spennende for ikke-vestlige, for vi har så mye av dette hjemme. Men det var et veldig hyggelig måltid. Etter middag dro vi til Bangkok night market, og DET anbefaler jeg sterkt. Det går liksom ikke an å shoppe midt på dagen i Bangkok, det er jo alt for varmt. Men her var det et gigantisk marked og masse butikker og restauranter nede ved vannet som er åpent til midnatt. Jeg orket ikke å traske mer rundt rundt, så jeg satt meg ned på et av de mange massasjestedene og fikk tidenes fotmassasje før vi kjørte tilbake til hotellet og stupte i seng igjen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERATredje og siste dag startet med et nytt fabrikkbesøk litt utenfor byen. Vi besøkte Maesri, fabrikken som produserer curry paste for Blue Dragon. Etterpå fikk vi litt opplæring og smaksprøver før vi spiste lunsj på fabrikkens eget lunsjsted Namprik Maesri restaurant. Jeg elsker når man bare får masse forskjellige småretter man kan plukke fra. Savner litt det på thaistedene her hjemme.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAPå vei tilbake til byen stoppet vi ved et veldig fint tempel, som jeg dessverre ikke husker navnet på. Det var helt ekstremt varmt denne dagen, men det var svalt å rusle rundt i steinkorridorene og under de gule trærne en liten stund. Dette tempelet var ikke så overdådig som det vi senere skulle besøke. Fint med litt kontraster.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAVi besøkte Grand palace i Bangkok. Jeg anbefaler jo alle å dra dit, for det er utrolig fasinerende og fint. MEN det er også skikkelig turistifisert og slitsomt. Man går i kø med svette turister og må ha på masse klær og lukkede sko. Jeg fikk ikke tatt så mange bilder her desverre, både fordi det var fotoforbud flere steder og fordi jeg gikk rundt i halvsvime på grunn av varmen. De var nemlig utsolgt for vann der inne. Etterpå måtte jeg ligge og slappe av en time i bilen med aircondition mens de andre var på guidet tur i gamlebyen og på street food marked. Synd å gå glipp av, men helsa først!

OLYMPUS DIGITAL CAMERADenne fyren kjøpte vi litt street food fra. Han solgte en slags pølse inni en omelett inni en pannekake. Og det kostet 3,5 kroner. Slike vogner var det overalt. De selger alt mulig og det er utrolig billig.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERASiste stopp på turen var middag på The Deck, en utendørs restaurant ved elven rett ovenfor Grand Palace. Det var helt fantastisk å sitte der og spise turens siste måltid i solnedgangen. Her har de en blanding av thai og europeisk mat. Vi spiste såklart thai og alt var veldig godt. Selv om det virket som et litt typisk turiststed var det bare vi som var turister der. Anbefales for et enkelt og godt måltid i fantastiske omgivelser. Etter middagen kjørte vi ut til flyplassen og sjekket inn på tidenes mest luksuriøse flyvning hjem. Førsteklasse på thai air er virkelig noe utenom det vanlige. Man får servert masse mat (ikke så veldig god, men mat er mat når man flyr) og drikke, man sitter skjult inni en liten bås i et sete som kan slås ned til en seng. Man får tepper og toalettsaker og varme kluter hele tiden. For en service! Jeg sov så godt at flyverten ikke klarte å vekke meg til frokost. Slik kan jeg godt bli vant til å fly altså.

En slags oppsummering:
Bangkok på sommeren (omvendt årstid) er ekstremt varmt. Litt for varmt for hva jeg takler. Men siden vi ble kjørt rundt hadde vi hele tiden bil med air condition tilgjengelig. Det er litt vanskelig å komme seg frem fordi trafikken alltid står stille. Båt og bane er nok best. Kom deg ut på elvene. Da får man sett masse og det er avkjølende. Drikk flaskevann, men ikke for mye. Det fikk jeg erfare etter en bitteliten vannforgiftning etter å ha drukket for mye vann på en gang. Det er ikke behagelig. Det er ikke noe problem å spise gluten- og melkefritt her. De drikker ikke så mye melk, så de stedene man får vanlig kumelk er på de vestlige kaffestedene. Ellers går det i kokosmelk. En del mat er fritystekt, men ofte uten deig. De bruker heller ikke så mye soyasaus som jeg hadde sett for meg, så det var heller ikke noe problem. Vi reiste med en vegetarianer og hun fikk også alltid gode alternativer. Husk å ha med lukkede sko og noe som dekker skuldre og knær om du skal besøke templer. Shopping og massasje på nattmarked var tipp topp, så kan man bruke dagen på å gjøre kule ting, som thaimatkurs for eksempel. Tre dager i Bangkok er absolutt mulig, men neste gang jeg skal besøke denne fantastiske byen skal jeg nok kombinere det med en reise til kysten også for å få litt ren og frisk luft i lungene. Og ta en titt på denne siden før du reiser.

Jeg kjøpte med meg litt thailandsk vin hjem. Så en dokumentar om det på flyet ned og ble dypt fasinert over at det gikk elefanter mellom vinrankene. Tok også med meg masse thaimatprodukter hjem, så det kommer nok noen oppskrifter fremover. Neste tur er om ikke så lenge, men denne gangen går det til litt mindre eksotiske Jylland i Danmark. Og så skal jeg til Island. Jippi. Elsker dette reiseåret! Har allerede vært i Danmark tre ganger, en uke i Portugal og en svipptur til Thailand.