Svinkløv badehotel

Pressetur, betalt reise

_NFX1160
Foto: Anne Valeur

Ting tar litt tid på denne bloggen for tiden. Plutselig kom jeg nemlig på at jeg helt har glemt å skrive om Svinkløv badehotel som jeg besøkte på min forrige tur til Nordjylland med VisitDenmark i slutten av april. Først var vi en liten svipptur innom Aalborg før vi dro til et sportshotell i skogen og trente masse. Dagen etter dro vi til vakre Skagen og bodde en natt på fantastiske Ruths hotel. Siste stopp på turen var lunsj på Svinkløv badehotel, et ærverdig trehotell på stranden bygget i 1925. En utrolig beliggenhet, og for en atmosfære! Kunne godt bodd her hele sommeren og bare levd livet. Dessverre for meg er dette et veldig populært hotell, og det er ofte fullbooket et år i forveien. Men man kan ha flaks! Og restauranten er uansett verdt et besøk.

_NFX1214
Hotellet sett fra stranden.

_NFX1067_NFX1093

Svinkløv badehotel har blitt drevet av Lise Emborg de siste parogtjue årene, men fra og med neste sesong tar kjøkkensjef Kenneth Hansen over dritften. Øverst ser dere begge to på trappen. Her er utsikten fra et av rommene i andreetasje. Alle rommene er ganske sparsommelig innrededet, med behagelige senger og bare det mest nødvendigste. Rommene i andreetasje har finest utsikt, men ikke eget bad. Det har derimot de nyere rommene i annekset.

_NFX1061_NFX1054
Restauranten består av tre stuer, en blå, en rosa og en gul. Vi spiste lunsj i den gule stuen og jeg matchet helt greit denne dagen.

_NFX1075

Lunsjtallerken med lokale råvarer og mye kjærlighet bak. Det gjenspeiler også hvordan de legger opp menyen. De bruker mest mulig lokale råvarer som er i sesong, så det er mye fisk og grønnsaker på menyen. Klassiske danske retter med en moderne vri.

_NFX1087
Valnøttkaken til Svinkløv badehotel er så ettertraktet at folk kjører i timesvis for å spise den. Vi rakk ikke å smake på den dessverre, men da har jeg jo en god grunn til å dra tilbake snart.

_NFX1119_NFX1126
Vi fikk en omvisning på kjøkkenet i kjelleren. Her har de orden på sakene!

_NFX1185_NFX1195_NFX1255
Før vi måtte dra videre rakk vi en liten tur ned på stranden. Det ble en forfriskende tur med sand både her og der. Fikk med meg litt sand hjem til Norge i sokkene også.

_NFX1240_NFX1249_NFX1220
Julie, vår fantastiske reiseguide og representant fra VisitDenmark i Norge.

Det er nok ingen tvil om at jeg elsker Danmark. De siste årene har det vært mitt favorittreisemål. Har vært mye i verdens beste by, København såklart. Men også en del i Nordjylland. Over sommeren skal jeg på en ny tur sammen med Anne og VisitDenmark, men denne gangen til Sydvestjylland. Gleder meg så!

Selv om vi bare var på Svinkløv badehotel en liten time eller to fant vi raskt roen, og jeg kunne som sagt gjerne tilbragt late sommerdager her. Kanskje det perfekte stedet for å skrive neste bok? Vil du besøke Svinkløv badehotel kan du følge med her hvor de fortløpende legger ut ledige dager for resten av sesongen. Per dags dato er det to ledige søndager i sommer. Ville uansett tatt en tur innom for å spise lunsj eller middag om du befinner deg på Nordvestjylland i sommer. Slå av en prat med Lise eller Kenneth, gå en tur på stranden og test den valnøttkaken for meg!