Helsinki

helsinki
Midt i februar pakket fotograf Anne Valeur og jeg koffertene med ullklær og dro til Helsinki. Vi ble invitert av Visit Helsinki og Helsinki secret residence hvor vi fikk en sentral leilighet og mulighetet til å oppleve byen som vi selv ville. En pressetur litt utenom det vanlige, fordi her la vi opp programmet helt selv. Anne var med som fotograf, men alle bildene er tatt med mitt lille praktiske Olympus-kamera.
Leiligheten vi bodde i lå i et leilighetshotell rett ved siden av sentralstasjonen, og var totalinnredet av Marimekko. Kjøleskapet var fylt opp med finske delikatesser da vi ankom. Så digg!

Det første vi gjorde var å rusle oss en tur i byen. Det var så utrolig kaldt, mye kaldere enn i Norge. Så vi tok mye trikk for å komme oss rundt om kring. Denne årstiden, fra mai og utover, er nok helt perfekt for en Helsinkitur.

helsinki saunahelsinki sauna

Finnene tar, ikke ukjent, mye sauna. Det er visstnok flere saunaer enn biler i Finland. Så det måtte vi selvsagt prøve. Det er mange å velge mellom, og vi ble spesielt tipset om to. Löyly sauna som er en hypermoderne sauna med restaurant og det hele. Veldig fint der, men også masse turister. Her er det felles for kvinner og menn, og man er ikke naken. Vi ble også tipset om Kulttuurisauna på bildet over, som er en helt annen type sauna. Den er japanskinspirert, og med egen avdeling for kvinner og menn. Saunaen er bitteliten, og med mulighet for isbading. Finsk sauna var en utrolig fin opplevelse. Alle var så avslappet og det er helt vanlig å sprade rundt naken – noe jeg er så for at skal bli mer normalisert (så stikk til The Well i Oslo folkens!). Anbefaler varmt å besøke Kultturisauna om du skal til Helsinki.

helsinkihelsinkihelsinki
Vi møtte min barndomsvenninne, Ming Unn, og dro på besøk til The Helsinki gin distilling company for å se hvordan de lager gin, og ikke minst få smake litt.

helsinki

En kveld dro vi til en restaurant vi hadde fått anbefalt av Helsinki-venner, Restaurant Grön. Det viste seg å bli kanskje turens høydepunkt. Restauranten er bitteliten med bare et par bord. De serverer naturvin og kortreist sesongmat. Da vi var der var det mye tørket og syltet – fordi det tross alt var skikkelig vinter. Vi valgte en fireretters Grön-meny, men tok i tilegg osteretten fordi det hørtes så godt ut. Vi fikk en nydelig tartar som seiler opp på topp tre beste tartar jeg har smakt sammen med Manfreds sin i København og Brutus sin i Oslo. Etter desserten kom det dessuten en ekstra-dessert, min favorittsøtsak – Canelé. Mmm! De hadde dessuten en veldig god umeshu-sake der, så vi gikk derfra meget mette og fornøyde. Anbefaler virkelig å booke bord på Grön, både mat, stemning og service var tipp topp.

Helsinki
Huset til Alvar Aalto er bare en liten trikketur unna sentrum. Husk å sjekke tider for omvisning før du drar!

helsinki
Vi så en veldig fin, liten utstilling om Tove Jansson på Helsinki Art Museum. Det er virkelig en rå og talentfull dame. Det var veldig fint å se noen av de andre arbeidene hennes, man forbinder henne vel bare mest med Mummitrollene.

Vi tok også en tur til Designmuseet, hvor hovedutstilligen var med finske klassikere som Iittala og Fiskars. I underetasjen var det en utstilling med verkene til den unge keramikeren Pauliina Pöllänen. Det var så fint!

helsinkihelsinki
Den siste dagen vi var der gikk for lunsj på Restaurant Juuri, som serverer moderne finsk mat. Vi fikk servert sapas, en slags finsk tapas. Da fikk vi smake sild, gjedde og røye, vanlige fiskesorter i Finland. Juuri er et veldig fint lunsj- og middagssted i designkvartalet. Book bord på forhånd til middag.

helsinki
Før vi dro hjem gikk vi en tur langs vannet og møtte denne søtnosen. Mette og kalde dro vi tilbake til Oslo med kofferten full av finsk sjokolade og masse inspirasjon. I år skal Anne og jeg reise mer for å lage reisestoff til bloggen, så følg med!