En dag i Koskenkorva

Foto: Maja Hattvang

Jeg elsker å reise for å oppdage nye steder, så da invitasjonen til å lære mer om Koskenkorva og vodkaen de lager der dumpet ned i postkassen kunne jeg ikke si nei. Jeg pakket kofferten med det jeg trodde var varme nok klær, og tok med meg Maja som fotograf på turen.

Jeg har vært i Helsinki tidligere, men jeg har aldri opplevd det ekte Finland.

koskenkorva
Vi landet i Helsinki sent en tirsdag kveld og sjekket inn på Klaus K hotel. Grytidlig neste dag sto vi opp for å ta toget til Koskenkorva. Tre timer gjennom finsk ingenmannsland og skog, og så var vi fremme i en liten landsby. Jeg benyttet togturen til å lese min gode venninnes siste roman. Det jeg leter etter, finnes ikke her av Mari Tveita Stagram.

Etter en busstur enda lenger inn i skogen, ankom vi denne helt rå skogsbaren som var satt opp for anledningen. Vi fikk en velkomstdrink laget av vodka og honning, og en liten innføring i Koskenkorva-vodka.

Vi fikk servert en treretters skogslunsj, og selvsagt var det bare å forsyne seg av vodka. Kippis!

koskenkorvakoskenkorva
Etter lunsj fikk vi beskjed om å gå ut i skogen og finne ingredienser til å lage en drink i baren. Maja og jeg plukket en kopp hver med blåbær, tyttebær og litt grannåler. Jeg spiste egentlig opp alle mine blåbær underveis. Skogen var full av det, så nå gleder jeg meg til å se om det er like mye blåbær her i de norske skogene. Så var det bare å finne veien tilbake til baren og lage seg en drink.

Julie & Majas skogsdrink:
-1 kopp blåbær, tyttebær og grannåler
-4 cl vodka (brukte en med blåbær og einebær-smak)
-2 cl honningsirup
-1/2 lime
-isbiter
-litt boblevann

Fremgangsmåte:
1. Gå ut i skogen og plukk bær. Mos det sammen med vodka og sil det over i et glass med isbiter.

2. Tilsett honningsirup og lime. Rør rundt. Topp med litt boblevann, og pynt med litt lyng.

koskenkorva
Etter lunsj dro vi for å se på de endeløse åkrene med bygg. Hele Koskenkorva består av bygg som senere skal bli til vodka, og nesten alle der jobber med det på et eller annet vis. Gjennom landsbyen renner det en elv med krystallklart vann som også brukes i produksjonen. Over tar jeg meg en liten hvil i åkeren. Tar på å være på vodka-tur.

Så besøkte vi fabrikken hvor vodkaen produseres. Det var gigantisk!

Her inne skjer det! Vi fikk en guidet tur gjennom hele prosessen. Jeg kan ikke si jeg forsår alt det tekniske, men selve produksjonen av vodken er et fint kretsløp. Det som blir igjen av de byggkornene blir mat til grisene som bygg-bønder ofte har på gårdene. Veldig fint.

koskenkorvakoskenkorvakoskenkorvakoskenkorvakoskenkorvakoskenkorva
Etter fabrikkbesøket fikk vi servert middag på familien Koskenkorvas gård. Plukket litt gule bringebær i hagen, smakte alle de forskjellige typene Koskenkorva-vodka, drakk lokalt øl, skålte og lo.

Etter middag var det sauna og bading i 45 grader vann. Helt perfekt avslutning på en dag i den kalde finske skogen.