Københavnguiden 2

Det har tatt litt tid å få lagt ut den nye Københavnguiden, men bedre sent enn aldri? Jeg var i København i jula med foreldrene mine, men denne gangen var fokuset litt annerledes enn sist hvor jeg levde litt etter «alt som er godt». Nå var jeg på streng diett og kunne ikke ha noe laktose, gluten, sukker, gjær, sopp og egg bare hver tredje dag. Derfor hadde jeg booket alle middagene på forhånd og mailet stedene og spurt om de kunne lage noe tilpasset dietten min. Alle stedene svarte ja, men et av stedene hadde glemt det. Og det var på selveste julaften. De kunne heller ikke fikse noe siden alt var «ferdiglaget». Derfor avanbefaler jeg den italienske restauranten La Rocca som ligger i forbindelse med hotellet vi bodde på. Selv om de andre var fornøyde med maten altså, men det er litt kjipt å spise kun andebryst og grønn salat på julaften. Resten av guiden kommer til å være bare steder jeg anbefaler.

Vi bodde på Hotell Ibsen, et lite designhotell i forbindelse med et større og mer klassisk hotell. Hele kvartalet var bare hotell og restauranter i forbindelse med hotellene. Vi hadde et lite og et medium rom. Størrelsen på selve rommet er helt greit, men badene på begge rommene var knøttsmå. Tenk danskebåt-bad. Vi spiste ikke frokost på vårt hotell, selv om det så ganske bra ut. Alt servert i glass, og litt sunnere alternativer. Men vi spiste frokost på det andre hotellet de dagene hele Køben var stengt, og det var sånn passe. Helt vanlig egg, bacon, pålegg-opplegg. Jeg hadde med egne knekkebrød. Anbefaler uansett hotellet for både prisen og beliggenheten er topp. Kun et steinkast unna Nørreport stasjon og Torvehallerne, så vi spiste frokost der nesten hver dag.

Torvehallerne, Frederiksborggade 21
Her er det så mye bra, og man bør dra innom. Spesielt hvis man synes Mathallen i Oslo er bra, for da er dette himmelen i forhold. Her er det både slaktere, ostebutikker, vinhandlere, blomster, sjokolade, bakerier, krydder og mange bra kaféer og restauranter. Og ikke minst Coffee collective. Her er noen av favorittene mine, men anbefaler alle å ta en tur innom. Og handle med varer hjem om man kan det.torvehallerne1 torvehallerne3 torvehallerne4 torvehallerne5

torvehallerne6

Grød, avdeling Torvehallerne
Jeg har alltid elsket Grød og handler med meg masse korn og frysetørkede bær med meg hjem. Denne gangen var det litt mer begrenset hva jeg kunne spise, men fikk servert digg grøt selv med gluten- og laktoseintoleranse. Hovedrestauranten i Jægerborggade er ganske mye koseligere enn avdelingen i Torvehallerne, men perfekt for oss å starte dagen der med grøt. De har også salte grøter og middag der som jeg faktisk aldri har fått smakt, men det ser fantastisk ut. Nå har jeg fått kokeboka tilsendt i posten så jeg gleder meg til å lage mer kreativ grøt hjemme.
grød1grød3

grød2

Palæo, avdeling Torvehallerne
Palæo er et perfekt sted for frokost og lunsj når man ikke tåler gluten og laktose. Jeg spiste eggewrap og drakk en veldig god juice til frokost en av dagene i avdelingen i Torvehallerne. Igjen, ikke like koselig som på deres egen restaurant i Pilestræde. Der spiste vi blomkålriscurry en av dagene. Litt grusom musikk, men jeg er glad jeg visste om stedet så jeg kunne få i meg noe rask og bra mat mellom slagene.
palæo1

Coffee collective, avdeling Torvehallerne
På Coffe collective har de digg kaffe. De har også en avdeling i Jøgerborggade like ved Grød og Manfreds&vin. Det som er så fint med avdelingen i Torvehallerne er at man kan kjøpe med seg mat fra de andre stedene og sitte her og få perfekt kaffe til. Kjøp med kaffe hjem!
coffeecollective1

Atelier September, Gothersgade 30
Relativt nytt sted med enkel og fantastisk mat, veldig fint interiør, naturvinutsalg og en fast hund. Følg dem på instagram! Vi spiste frokost her en av dagene, jeg hadde mitt aller første kokte egg på flere måneder og der og da var det det beste i hele verden. Spiste også deres signaturrett – grapefrukt og mynte. Mamma hadde en kjempegod grøt og pappa spiste croissant. Frokosten er bra, men lunsjen virker enda bedre. Så ta heller turen etter 12.ateliersept1ateliersept2ateliersept4ateliersept5ateliersept7ateliersept8

Sing tehus, Skindergate 25
Jeg er kanskje enda mer opptatt av te enn kaffe, så da jeg fikk dette tipset måtte jeg sjekke det ut. Tror en av grunnene til at jeg likte det så godt er kombinasjonen av klassisk japansk og moderne dansk interiør og stil passet så bra sammen. Vi drakk en veldig god silver needle og jeg smakte ordentlig matcha for første gang i mitt liv. Det var overraskende ikke-vondt. Men ikke så veldig godt heller. Etter å ha sittet inne i varmen og sett ut på kulda en stund, kjøpte jeg med meg LITT te hjem (har egentlig te-shoppestopp) og så gikk vi ut igjen. Om man er interessert i å se utover hele Køben ligger dette rett ved det runde tårnet man kan gå opp i.
singtehus1
singtehus3
singtehus4
singtehus5

Manfreds&vin, Jægerborggade 40
Jeg ELSKER Manfreds&vin, tror jeg kan si at det er en av mine topp fem favorittrestauranter i verden. Maten er laget på kompromissløs sesongbaserte danske råvarer. Så derfor skal jeg tilbake nå på våren/sommeren for å sjekke ut menyen da. Stemningen der er skikkelig avlslappet og servicen er også veldig bra. I tillegg har de et stort utvalg av naturvin som man også kan kjøpe med seg hjem. Jeg kjøpte en susucaru fra Frank Cornelissen hjem som vi drakk forrige helg. Et hett tips til hva man bør gjøre før man spiser på Manfreds er å gå på Terroiristen vinbar som ligger rett ved siden av. Faktisk er det så mye bra i den gata at man bare burde spise lunsj og tusle rundt der før man drikker litt vin og så spiser på Manfreds. En perfekt dag!

Vi valgte en sjuretters meny som kokken bestemmer og en vinpakke til. Totalt 750 per pers. Her får man overraskelser på rekke og rad. Det går fint an å bestille enkeltretter fra menyen også, men dette er mer spennende. Vi hadde tartaren ved siden av, siden det er den best ei hele verden (jeg er seriøs!). Uten rugsmulene og kremen for min del, men fremdeles veldig god. Sjokolademoussen der er også helt fantastisk. Bare book bord. Her er noen mørke bilder fra Manfreds.
manfreds1
manfreds2
manfreds3
manfreds4

Fiskebaren, Flæsketorvet 100 i Kødbyen
Har kun spist lunsj på Fiskebaren før, så denne gangen prøvde vi oss på middag. Hadde ikke de høyeste forventningene siden en venn av meg hadde sagt på forhånd at her kunne man hvertfall ikke forvente noen allergitilpassing og at servicen var elending. Vel, gleden ble kanskje ekstra stor da dette var det stedet jeg følte meg minst som en teit allergikjerring og mest ivaretatt på. Kokken var ute ved bordet vårt flere ganger for å være sikker på hva jeg kunne ha. Fikk en helt fantatsisk dampet hvit fisk uten noe smør. Og med en spesiallaget kraft. Etter maten var kokken litt lei seg for at jeg ikke kunne ha noen av dessertene, så da laget han like greit en helt egen dessert til meg. Vi var veldig fornøyde med både mat, tilpassing og service. Prisene er heller ikke så ille.
fiskebaren1
fiskebaren2
fiskebaren3
fiskebaren4

Kødbyen er forøvrig et veldig bra område for bra mat og uteliv. Biomio har 100% økologisk mat, Mother har veldig god surdeigspizza og bra søndagsbuffet, Nose2tail madbodega lager bærekraftig mat hvor hele dyret brukes, og Paté paté med bra deleretter for å nevne noen. Ta turen!

Barburrito, Skindergade 36
Meksikansk taco! Vi gikk for stor variasjon denne jula, og jeg var veldig spent på relativt nyåpnede Barburrito. Lokalet var ganske mørkt og veldig trangt, og vi fikk litt tilfeldig service. Men vi fikk feks et glass hvitvin gratis siden de hadde åpnet en flaske på kjøkkenet, og egentlig solgte de bare hele flasker. Det er sånne små overraskende ting som gjør at du vil tilbake neste gang. Maten var helt fantatsisk og virket veldig autentisk. Likte veldig godt at det var fritert bananchips i steden for nachos. Her kunne jeg spise ALT utenom burritosen. Sjekk det ut hvis du er hypp på taco fastfood.
barburrito1
barburrito2

Le trois cochons, Værnedamsvej 10
Noen av stedene vi spiste var veldig tilfeldig siden mye er stengt i jula. Dette var et av de stedene, men vi ble positivt overrasket over et veldig fint og bra sted. Vi fikk masse god franskdansk mat servert i kobbergryter og tusen desserter til slutt. Her var det kun en fast meny, så da fikk vi den tilpasset mine allergier. Vi var der lille julaften så det var ikke så mange andre ute og spiste den dagen. Det var likevel hyggelig stemning. Le trois cochons er en av Cofocos mange restauranter. De har også restaurant Höst som var der vi egentlig ville spise bare fordi det ser så fint ut der.
fransk3
fransk4
Mens du er på Vesterbro/Fredriksberg burde du sjekke ut de andre fine stedene i Værnedamsvej og Gammel Kongsvej. Frokoststedet Granola er verdt å sjekke ut, og like borti gata ligger en veldig bra cocktailutstyrbutikk hvor jeg kjøpte Monkey 47 sloe gin. Og når du først er der er du jo nesten i Dyrehaven som er veldig koselig.

Ny Carlsberg Glyptotek, Dantes Plads 7
Man kan jo ikke bare spise hele tiden, så da er litt kultur på sin plass. Har tidligere fått tips om å gå på Glyptoteket, men aldri skjønt helt hvor fantastisk det er. Jeg ble gående og se mest på gulvet og i taket for selve bygget i seg selv er så fint. I tillegg til alle statuene har de også en moderne utstilling, egyptisk avdeling med mumier og en egen fransk historie-utstilling. På søndager er det gratis! Man kan også sitte på kafeen på verandaen og se utover palmehagen og drikke te og spise kake.
glypto1
glypto2
glypto3
glypto5
glypto7
glypto8

Botanisk hage, inngang Gothersgade
Dagen vi skulle hjem var ALT stengt, så da tok vi en tur i botanisk hage like ved hotellet vårt. Sånt er jo alltid finere på våren og sommeren, men palmehuset var åpent. Vi gikk fra sånn ca ti minus (neida, bare føltes sånn) og inn i 20 pluss med veldig høy luftfuktighet. Veldig deilig der og da men helt grusomt å gå ut igjen. Vi tuslet litt rundt der inne og jeg oppdaget at bergamot er en sitrusfrukt, haha!
botaniskhage1
botaniskhage2
botaniskhage3
botaniskhage4

Men det var ikke alt. For noen steder glemte jeg å ta bilder på, og andre steder fikk vi ikke dratt. Her er noen flere gode tips. For skikkelig god rawfood bør du stikke innom 42Raw i Pilestræde. Det er forøvrig en fin gate med mange fine butikker. Shoppa det meste i denne gata. Første juledag spiste vi på The ricemarket, men her streika kameraet mitt. De har åpent alle dager hele året og servere god asiatisk mat. Sjekk ut hjemmesiden deres, for de har flere asiatiske restauranter som også er verdt å sjekke ut. For mer bra mat og vin anbefaler jeg Bar’vin i Skindergade 3 etter både tips her på bloggen og fra Københavnkjennere. Ved Stranden 10 (samme navn og adresse) er en naturvinbar med mat på mandager. Sjekk det ut! Like ved ligger Condesa som er «En slags mexicansk spiseri med cocktails og fest» i følge dem selv. Skal sjekke ut neste gang. En veldig bra cocktailbar er Ruby i Nybrogade 10, fikk ikke dratt dit denne gangen, men det er en stor favoritt. Sjekk også ut R vinbar i Gammelmønt 10. Jeg kan jo ikke drikke øl på grunn av dietten, men for de som kan det er Mikkeller bar i Vicoriagade eller Mikeller&friends i Stefansgade et must! Ellers har jeg fått tusen tips om Dyrehaven i sønder bvd.72, men ikke fått sjekket det ut selv enda. Og for bra bøker og magasiner anbefaler jeg Politikens boghal på Rådhusplassen.

rundetårn
God tur! Og sjekk gjerne ut Københavnguiden fra forrige februar.