Jylland dag 1

Det har tatt sin tid å få samlet inntrykkene og plukket ut bilder fra Danmarksturen min i forrige uke. Jeg ble invitert av Visit Denmark i Norge på en pressetur til Midtjylland og Limfjorden for å se på hva de har å by på av mat og natur. Jeg ELSKER Danmark så det sa jeg såklart ja til. Kan jo si med en gang si at mitt syn på Danmark har utvidet seg etter denne turen fra å se på København som eneste reisemål til å virkelig drømme om lange, sløve sommerdager på små øyer i Limfjorden. Har skikkelig lyst til å bare flytte til den lille øya Fur. Neida joda. Jeg skal hvertfall garantert tilbake til flere av stedene vi har besøkt i løpet av turen. Med på turen var mine bloggkollegaer Olav bak bloggen Hobbykokken og Hanne bak bloggen Borte borte hjemme. Anya fra matmagasinet Nord var også med. Og våre fantastiske reiseledere Julie og Annemarie.

Dag 1 startet med å fly et minifly til miniflyplassen Billund. Det er tydelig at jeg har flydd mye billigfly i det siste, for på British Airways får man nemlig servert både det ene og det andre i porselenservise. Og man har god plass til både og rumpa og beina. Det føltes som skikkelig luksus. På flyplassen ble vi hentet av sjåføren for turen som kjørte oss gjennom Søhøjlandet i Midtjylland. Etter bare et par minutter på veien og titusen gule rapsåkere ropte alle bloggerne «stooopp, vi må ut og ta bilder!». Så øverst ser du matnerden Olav smake på raps og meg midt i en åker.

Første ekte stopp på turen var på Lyng Dal hotel & restaurant hvor vi skulle få en «pre-lunch» før den ekte lunsjen vår. Og la meg bare si, det er den villeste og flotteste lunsjen jeg noen gang har fått servert. Vi fikk servert en snackmeny med maltgrissini, salte mandler, skalderkålchips, rischips med ramsløk, øllebrødschips og blåskimmeldip. Så kom det de fineste små retter på rekke og rad som bestod av krabbe, reddiker og skovsyre, sprengt skogsdue med baconkrem, tranebær og gran, osten Gammel Knas med havtorn, fuglegræs og mirabelle, og til slutt rabarbra med hvit sjokolade og skovmærke. Til maten fikk vi servert en fantastisk eplemost fra Cold Hand Winery og både en alkoholfri hvit druesaft fra Nahe og en naturlig weissburgunder Pflüger fra Pfalz.

Lyng Dal er en liten familiebedrift som altså driver både en fantastisk restaurant og et lite hotell midt i ingenmannsland. Det ligger midt i et fantastisk naturområde så de sanker og dyrker mye av råvarene de bruker i matlagingen. Og de var bare så hyggelige. Jeg skal definitivt tilbake i sommer for å spise god mat, skrive og gå på tur i skogen.

10 11
Så bar turen videre til Gamle Skovriddergård hotell ved Silkeborgsjøene hvor vi fikk den ekte lunsjen vår, som kanskje bleknet noe i forhold til rettene vi nettopp hadde fått servert. Etter lunsj fikk vi prøve oss på noen klassiske danske retter nede på kjøkkenet. Hanne og jeg laget øl bresserte svinekjaker mens Olav laget frikadeller i en fei.

121315
Etter matlagingen dro vi innom idylliske Viskum snaps og fikk omvisning og opplæring i krydderhagen til Birthe. Hun er virkelig en utrolig engasjerende person som virkelig kan sakene sine. Hun produserer så mye som hundre forskjellige typer kryddersnaps. Etter omvisningen fikk vi prøvesmake litt snaps og lage vår egen med selvplukkede urter fra krydderhagen. Jeg laget en med sitrontimian og mynte som jeg tipper passer godt til lam.

201918
Så kom vi endelig frem til hotell Strandtangen i Skive og det var deilig å strekke litt på bena. Jeg hadde endelig fått tak i helt svarte Nike Roshe run som er de beste skoene i hele verden. Dagen etter ble de fulle av sauebæsj. Uansett, Skive er en koselig liten havneby midt i Limfjorden. Utsikten fra hotellet var rett ut i båthavna og jeg ser for meg at det må være helt fantastisk der på sommeren. De har både leiligheter og store hotellrom med veranda og utsikt.

161717
Etter å ha sjekket inn ble vi møtt med bobler i restauranten og fikk en innføring i østers, blåskjell og alt godt som Limfjorden har å by på. Vi fikk møte en veldig engasjert fisker fra Glyngøre Shellfish, som har drever med østers i Limfjorden siden 1914.

Så fikk vi såklart prøvesmake litt av skalldyrene fra Limfjorden. Jeg er i utgangspunktet skeptisk til østers, men etter denne turen har det endret seg. Men jeg er fremdeles ikke så glad i dem helt naturell. Vi fikk en variant med epler og en gratinert med skovsyre. Veldig godt! Så fikk vi smake på røkte og syltede Limfjordblåskjell. De ble servert med en blåskjellbisque, tang og steinbitrogn. Til hovedrett var det langtidsstekt dansk kalvemørbrad med ramsløk, poteter og en digg saus med urter fra Dølby. Vi fikk også en vill kake og is på lokal øl med appelsinskum, havtorn og nøtter til dessert som jeg helt glemte å ta bilde av.

Etter mye god mat og vin og en lang dag med mye på programmet hadde jeg store planer om å få jobbet litt og blogget om dagen med en gang, men jeg sovnet helt utslått av all den friske luften med mobilen i hånda på vei til å ringe kjæresten min og si god natt. FOR en dag! Nå skal jeg plukke ut bildene fra dag 2 og 3 så poster jeg dem så snart jeg har tid. Håper noen flere enn meg har blitt inspirert til å reise til Jylland og Limfjorden!