Copenhunters

Nå er det akkurat to uker siden jeg kom hjem fra København. Så tenkte det var på tide å dele et par bilder fra turen. Dette var ikke akkurat en vanlig ferietur, men en pressetur i regi av Visit Denmark og Generator Hostels som vi bodde på. De hadde invitert 7 bloggere fra 6 forskjellige land til København for å delta på en «scavanger hunt«. De som følger meg på instagram har sikkert sett et par av disse bildene tidligere (#copenhunters) siden jeg hadde med det nye kameraet mitt overfører bilder rett til telefonen. Praktisk på bloggetur! Vi var der over helgen for å løse oppgaver rundt om kring i København, og her er bare en liten brøkdel av hva jeg fikk med meg denne gangen. Mange av stedene vi var på og ting vi gjorde var såklart planlagt, men vi hadde en god del tid for oss selv også så jeg fikk besøkt favorittstedene mine.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAPraktiske sko og drikkeflaske fra bkr er kjekt å ha når man skal gå rundt i Køben i mange dager.

OLYMPUS DIGITAL CAMERASpiste min første lunsj på Atelier september, men da hadde jeg gått tom for strøm. Så etter et par timer med vandring rundt i byen trengte jeg en lunsj nummer to. Spiste en sunn og bra liten salat på 42 raw i Pilestrædet. Hummusen og knekkebrødene der er til å dø for. Seriøst. I tillegg til sunn og god lunsj har de masse digg juice og fantatsisk mandelmelk.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Den første kvelden spiste alle bloggerne på Madklubbens nyeste sted – Gran torino. Her har de italiensk pizza og et par italienske klassikere på menyen. Det ligger litt skjult i en bakgård i et gammelt lagerlokale ved elven. Koselig og fint sted.

OLYMPUS DIGITAL CAMERANoe for Oslo? Elektriske bysykler for 25 kroner timen? Ja takk!

OLYMPUS DIGITAL CAMERASå var vi på guidet segwaytur. Jeg lover, det er det morsomste jeg noengang har vært med på. Vi kjørte rundt i 20 km i timen i to timer og da fikk man faktisk sett hele byen. Anbefales uansett hvor man er.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAEtter en iskald segwaytur spiste vi lunsj og så på showroomet til Royal Copenhagen. Vi spiste smushi – en blanding av tradisjonelle danske smørrebrød og sushi. Etterpå spiste vi (glutenfri) kake og drakk kaffe, selvfølgelig fra fantastisk Royal Copenhagen-porselen. Både butikken, showroomet og kafeen ligger midt i Strøget, så det passer utmerket å ta en liten pust i bakken om man har vært på shopping (på for eksempel min favorittbutikk &Other Stories).

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAEtter lunsj var vi på instawalk på Nørrebro med instagrammers copenhagen. Det er visst en greie, men jeg har aldri hørt om det før. Arrangerte turer hvor man instagrammer underveis. Vi gikk rundt i et par timer og ble bedre kjent med en ny bydel, før vi endte opp i dette rare parkområdet. Så bar det tilbake til hostellet før vi spilte petanque (som jeg vant, for beste innsats hvertfall). Var så trøtt så glemte å ta bilder av resten av kvelden.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAVi bodde bokstavelig talt rett ved siden av favorittkafeen min Atelier September, så jeg spiste frokost her flere ganger. Her er den instagramberømte avokadomaden, bare uten rugbrødet da for glutenintolerante meg. Fremdeles helt sykt digg! Med te fra Sing tehus og en grapefruktsalat med mynte. Bra start på dagen!

OLYMPUS DIGITAL CAMERAMøtte kokkene fra restaurant Bror med Diners club-food trucken som var i Oslo uken etter med Even fra Ylajali (utsolgt hver dag). Var litt for pinglete til å smake på menyen deres som besto av alt fra lammet. Inkludert hjerne og øyne.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERARakk heldigvis en tur innom mitt favorittsted på denne jord, nemlig Ny Carlsberg Glyptotek. Det er bare så fantatsisk å vandre rundt mellom alle statuene som er en god blanding av nytt og gammelt (men mest gammelt da). Elsker at man kan sitte under palmene og drikke te.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAFikk endelig smakt på Yuca taco som jeg har siklet på hele sommeren via instagram. Fant dem på Fredriksberg rådhusplass hvor det tilfeldigvis var sunnhetsdager, så der var det mye annet gøy og fint.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERASom for eksempel denne fantastiske lille smørbrødvognen. Så søt!

OLYMPUS DIGITAL CAMERAGikk nedover hele Gammel Kongevej som forøvrig er en veldig fin gate på Vesterbro. Mange fine butikker, bakerier, kafeer og ikke minst flere forskjellige økobutikker.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAEn av sidegatene fra Gammel Kongsvej er Værnedamsvej hvor fine Granola ligger. Den er kort, men proppet full av fine butikker. For eksempel en helt fantastisk vinhandel og blomsterbutikk.

OLYMPUS DIGITAL CAMERASå var det på tide med lunsj og jeg dro tilbake til Nørrebro og til Jægerborggade. Her ligger noen av mine favorittsteder og den er proppet full av koselige små butikker og spisesteder.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAShoppet litt i denne fine butikken.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOg spiste verdens beste tartar og andre digge ting på Manfreds&vin – en av mine favorittrestauranter.

OLYMPUS DIGITAL CAMERASpiste med disse to våte syklistene

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAPå vei hjem til hostellet måtte jeg såklart innom Torvehallerne, den beste mathallen. Kjøpte krydder på den beste krydderbutikken og et par tomater jeg knasket på i regnet på vei hjem.

OLYMPUS DIGITAL CAMERARakk visst å shoppe litt også. mest matrelaterte ting som vanlig. Litt naturvin fra Atelier september, litt te fra Sing tehus, frysetørkede bær, krydder, sjokolade, knekkebrød og ikke minst masse lakris til typen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERASiste fellesmåltid på turen var på Gorm’s i nyhavn hvor vi først fikk helt sinnssykt digg antipasti, før det ble både vanlig pizza og dessertpizza. Vinneren av konkurransen ble kåret og alle var slitne. Jeg dro tidlig ut til flyplassen med planer om å jobbe.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAMen da jeg kom til flyplassen viste det seg at det var aller siste dag for pop up-restauranten Hallo hello drevet av I’m a kombo. Så da måtte jeg jo spise der også. Der blir man plassert sammen med tilfeldige bordpartnere og spiser et treretters måltid. Jeg snakket masse med mine tre danske bordpartnere og spiste supergod mat. Desserten var «to go» og meningen er at man skal dele den med sine medpassasjerer på flyet. Så søtt. Inni esken var det både kaffe, kake, sjokolade, lakris og våtservietter.

I tillegg til dette hadde vi en kveld hvor vi spiste på Kähler i Tivoli og så gikk ut i Kødbyen. Vi havnet på KB3 og plutselig var klokka 6. Ting stenger jo ikke sånn som her. Det ble en hard utsjekk dagen etter. Og apropos det, vi bodde jo på et hostel. Det er noe jeg faktisk aldri har vurdert før, jeg ser bare for meg skitne og små rom med deledusj. Men her får man faktisk ganske store privatrom med eget bad. Det var helt rent og pent og beliggenheten var jo fantastisk bra, rett ved Kongens nytorv. Ingenting galt i å bo på hostel når de er så fine og store.

Det var det for denne gang. Alle bildene fra konkurransen finnes på instagram under hashtaggen copenhunters.