Et døgn på D’Angleterre

_AVE0488

Foto: Anne Valeur

Forrige mandag var definitivt ikke som mandager pleier å være. I steden for å dra på jobb dro jeg til flyplassen sammen med fotograf-Anne og blogge-Maja. Vi var invitert til København for å teste den nye sommermenyen til restaurant Marchal som ligger på det 260 år gamle femstjerners hotellet D’Angleterre, midt på Kongens nytorv. Har faktisk alltid drømt om å bo en natt her, og nå ble det jaggu endelig innfridd.

_AVE0784Pakket det mest nødvendige for en overnatting på luksushotell i min splitter nye Samsonite Cosmolite-koffert. Jeg har inngått et samarbeid med Samsonite i år, og kommer til å prøve forskjellige kofferter på reisene mine fremover. Så langt er jeg veldig fornøyd. Selve kofferten veier omtrent ingenting, og det betyr jo at man kan fylle kofferten med fin dansk keramikk og kunst (jepp, fikk plass!).

_AVE0371_bwVi tok først en tur innom spaet i kjelleren, så fint! Hadde det ikke vært så fint vær hadde vi hengt der nede hele dagen. Men vi skulle jo spise en liten lunsj da.

_AVE0285

Restauranten Marchal ligger på bakkeplan med utsikt over Kongens nytorv. De har en stjerne i Michelinguiden, og nylig hentet inn Andreas Bagh som ny kjøkkensjef.

_AVE0294_AVE0284
Først fikk vi servert champagne og snacks. Gougeres med vintertrøffel og Comté og østers fra Gillardeu med agurkjuice, ingfær, fingerlime og sitrongress. Jeg er litt østerspingle, men disse gikk ned!

_AVE0306

Kamskjell med fingerlime og mandler. Kanskje litt vel syrlig, men likevel veldig godt.

_AVE0330Så kom det som jeg faktisk tror er på topp fem beste retter i år. Dansk blekksprut med champagneskum, erter og Rossini gold caviar, hotellets egen kaviar. Skal definitivt spise mer blekksprut i år.

_AVE0313Hvit asparges med lardo og mandler. Hallo så godt!

_AVE0333
Så fikk vi piggvar med sprøtt fiskeskinn, minipurre, kaffirlimesaus (!). Burde bedt om oppskriften.

_AVE0351
Plutselig sto Andreas ved bordet og delte opp hummer. Ikke dumt…

_AVE0369Hummeren ble servert på en tomatsalat med en bitter paprikasaus med vanilje. Kanksje lunsjens joker. Definitivt ikke en trad måte å servere hummer på. Denne retten var det litt uenighet om. Jeg digga det!

_AVE0391Til dessert var det en jordbærterte med hvit sjokolade, pistasjkrem og syrlig parfait. En veldig god og veldig mektig avslutning på lunsjen.

_AVE0400_AVE0311Vinblogg-Linn var også med, og her kan du lese litt mer om hva vi drakk. Og dette synes Maja om måltidet. Tidligere har maten vært mer nynordisk stil med litt fransk inspirasjon. Nå er det heller stikk motsatt. Ganske fransk, men med danske råvarer og litt nynordisk vri.

_AVE0417
_AVE0427_AVE0425_AVE0406Etter lunsjen tok vi kaffen i Karen Blixen-suiten. Dette rommet er ganske annerledes i stil enn resten av rommene, inspirert av mitt afrika.

_AVE0461Da vi sjekket inn på rommet vårt ventet champagne og flødeboller.

_AVE0482_AVE0450_AVE0466_AVE0530_AVE0529_AVE0453Drakk litt champagne i senga, satt i de dype vinduskarmene og vandret litt rundt inne på vår 60 kvadratmeter store suite. To bad (med sånn morsom japansk do), høyt under taket, myke tepper, eget bagasjerom og garderobe, stue og soverom. Måtte klype meg litt i armen og tenke hva er det for et liv jeg lever. Det er ikke akkurat billig å bo her, men det er faktisk så fint at man egentlig ikke vil forlate hotellet. Og det trenger man jo nesten ikke heller. Med både spa, restaurant og champagnebar. Men vi ville ut i det fine været en tur, les mer på Majas blogg om sommerkvelden i København.

_AVE0743
To bloggere i verdens største seng. Ønsker meg like myke puter og dyner hjemme. Sov så godt!

_AVE0744_AVE0750_AVE0756
Frokosten dere! Den serveres i restaurant Marchal. En vill buffet med alle typer egg man kan tenke seg, pannekaker, frukt, yoghurt, bakverk, skalldyr, danske oster og ja, egentlig alt du kan tenke deg. Og juicebar! Og champagne såklart. Eneste riktige start på dagen, spør du meg. Og absolutt noe jeg kan bli vant til. Går fint an å spise frokosten selv om man ikke bor på hotelltet.

_AVE0775_utenskiltEtter frokost ruslet vi litt rundt i København, var innom favorittbutikkene, drakk matcha latte og levde livet et par timer før vi dro hjem igjen. Sees snart igjen, København. Faktisk om bare to dager, for da drar jeg på sommerferie.

Kofferten er en Samsonite cosmolite spinner 55cm. Liten nok til å være håndbagasje, og rommer overraskende mye.