Bursdag på Færøyene

torshavn 1

Foto: Anne Valeur

Første dag på Færøyene red vi på hest i uværet hjem til Anna og Óli som laget et tradisjonelt færøysk måltid til oss. Morgenen etter våknet jeg til utsikten over og hadde bursdag. Ikke så verst sted å feire den, gitt.

_AVE8251

Vi startet dagen med å besøke den lille sjokoladefabrikken Gómagott som ligger i Torshavn. Vi ble møtt av eieren Kirstin Hammer.

torshavn gomagotttorshavn gomagott 2

Her fikk vi smake på deilig kvalitetssjokolade og fikk en liten innføring i sjokoladelaging før vi måtte videre til turens neste stopp. Man får kjøpt sjokoladen på forskjellige små butikker på Færøeyene.

torshavn anne

Det beste reisefølget og fotograf Anne.

_AVE8355_AVE8333

_AVE8384_AVE8331_AVE8377

Vi kjørte oss en liten tur, og kom tilfeldigvis over disse søte husene. De kan man leie, men vær obs på at det ligger veldig øde til.

_AVE8414_AVE8395

Det er seriøst sauer over alt! Mye av tiden ble tilbragt i bilen på vei et sted. Vi måpte og oiet oss rundt hver sving. Det er så fint der.

Litt utenfor Torshavn ligger mikrobryggeriet Okkara. Vi hadde fått smake på ølen dagen i forveien på middagen hos Anna og Óli, så det var gøy å se hvordan det blir laget. Det er to bryggerier på Færøyene, et eldre tradisjonelt et og dette som er relativt nyoppstartet. Her lager de blant annet en veldig god steinøl, hvor de senker lavaaktig stein ned i ølen under bryggeprosessen. Ølen er foreløpig ikke å få tak i utenfor Færøyene, men kanskje snart?

sushi torshavn

Så var det på tide med litt bursdagslunjs. De er veldig gode på fisk på Færøyene, så vi testet sushirestauranten Etika som lå rett ovenfor hotellet vårt i Torshavn. Det var veldig bra!

Vi fikk en guidet tur i gamlebyen Torshavn av en lokalkjent. Veldig små, koselige hus – de fleste med gress på taket. I hagene vokser det rabarbra, en av få ting som klarer å vokse på hardføre Færøyene. Fisk hang til tørk under mønet, og fiskebåtene lå i havna. Anbefaler å ta en liten rusletur i byen og havna når man er i Torshavn. Faktisk er det nesten ikke til å unngå så liten som den byen er. Det er faktisk europas minste hovedstad.

Sauehorn og en lokal rabarbraøl på verandaen før middag.

Bursdagsmiddagen ble inntatt på Barbara, en koselig liten fiskerestaurant i Torshavn som er anbefalt i White guide.

_AVE8463

Siden det var bursdag valgte vi full meny og vinpakke. Små fisk- og skalldyrretter ble båret inn på delefat. Først fikk vi en laksetartar.

_AVE8467

Oskjell på toast. Oskjell er en større utgave av blåskjell, med fastere kjøtt og mye smak. Jeg har aldri smakt det tidligere.

_AVE8492

En av hovedrettene var Barbaras fiskesuppe. En færøysk ‘bouillabaisse’ med klar tørrfiskkraft, ramsløkolje, kamskjell og torsk. Kraften ble servert i tekanner så man kunne forsyne seg selv.

_AVE8517

Etter maaange retter fikk vi en is- og rabarbradessert, mer musserende og kaffe. En helt perfekt bursdagsavslutning. Etter måltidet stusset vi litt på at det ikke var noen grønnsaker. Nesten utelukkende fisk, skalldyr, brød og urter. Misforstå meg rett, det er jo godt, men savnet kanskje grønnsakene litt. Nå er det jo sånn at ikke mye grønnsaker dyrkes på Færøyene, så det importeres stort sett og er en dyrere råvare enn fisk og skalldyr som de har massevis av. I ettertid så vi at man kan bestille grønnsaker til måltidet som en siderett. Anbefaler absolutt å dra innom Barbara om man er i Torshavn. Fantastisk atmosfære i et historisk bygg. Husk å booke bord – og bestill grønnsaker ved siden av.

Etter måltidet på Barbara var vi så mette at vi gikk oss en tur til byens eneste (?) utested, Sirkus. Der var det ikke mye liv, men vi tok oss en bursdagsdrink før vi ruslet tilbake til hotellet vårt. Alle tre steder i 500 meters radius. Og så var bursdagen og en innholdsrik dag i Torshavn over.