Litt om gluten – og ny frokostrutine

røde tulipanerOkei dere, har lenge tenkt å skrive litt om glutentilstanden. Men jeg blir så deppa av å tenke på det. Jeg har ikke cøliaki, er ikke gendisponibel for å få det, har ikke hveteallergi eller noen påvist intoleranse. Jeg holdt meg helt unna gluten i over et år i samråd med legen, og fikk igrunn klarsignal for å begynne å spise det igjen – hvis jeg ikke fikk trøbbel.

Nå har jeg vel spist litt gluten her og der i et år og har konkludert med at selv om det ikke kan påvises på noen måte at jeg ikke tåler det, så blir jeg dårlig likevel. Jeg blir oppblåst, sliten og tror dessuten jeg ser en sammenheng mellom gluteninntak og dårlig hud. Det er noe dritt, bokstaveldig talt. For gluten er så godt, og jeg synes det er kjipt å be om glutenfritt etter at det ble en «motegreie» å spise glutenfritt.

Heldigvis merker jeg litt forskjell på når jeg spiser gluten. Surdeigsbakst går bedre enn en pizza som gjerne er bakt med tipo 00-hvetemel (ekstra mye gluten). Rug og spelt går bedre enn hvetemel. Det siste året har jeg spist rugsprø til frokost, fordi det er enkelt og billig. Jeg synes ikke noen av de industrielle glutenfrie knekkebrødene eller brødene er noe gode, og jeg har sjelden tid til å lage det selv.

Men, nå har jeg kommet inn i en god ny frokostrutine jeg tenkte å dele med dere. Pålegg i salatblader! For det første, man kan spise mer av pålegget, og det er jo det som er godt. Det føles friskere og lettere, men man blir mett. Fyllet bestemmer du selvsagt selv, men her er min favoritt.

frokost i salatblad

Frokost i salatblader til 1:
-3-4 hjertesalatblader
-1 egg
-3-4 skiver skinke
-1/2 avokado
-litt syltet rødløk
-litt srirachamayo*
-svarte sesamfrø
-salt og pepper

Slik gjør du:
1. Bruk de største og ytterste bladene som frokost»underlag». De mindre bladene bruker jeg i vanlige salater. Vask og tørk bladene.

2. Kok egg. Jeg koker gjerne to av gangen så har jeg til to dager. Oppbevar kokt egg med skallet på i kjøleskapet. Jeg legger egget i kaldt vann, og teller 6-7 minutter fra det begynner å koke. Da blir eggehviten helt kokt, og plommen like før hardkokt – perfekt som pålegg.

3. Del egg og avokado i skiver. Dander sammen med skinke. Topp med srirachamayo, svarte sesamfrø og litt salt og pepper. Spis!

*Jeg kjøper srirachamayo på grønnsakssjappa, men du kan fint lage din egen ved å blande majones og vanlig sriracha, eller annen hotsauce.

1 Kommentar

  1. Utrolig kjipt når man ikke tåler det man både liker og har lyst på! Bare en tanke, men har du fått sjekket deg for iritabel tarm? Selv har jeg etter mange års diffuse symptomer fått påvist iritabel tykktarm. Jeg har vanskelig for å fordøye tunge karbohydrat og reagerer på mye gluten i kostholdet. Spelt og surdeig i mindre mengder går fint da det er lettere å fordøye. Sjekk ut lavfodmap og se om det er noe du kan kjenne deg igjen i. Kranglete mage er alt annet enn gøy! Frokosten så superdigg ut, dette må prøves! Massevis av lykke til fremover, digger de inspirerende oppskriftene dine😊

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *