Læsø

Sponsede produkter!L1612474 copyL1612479 copy
Endelig har jeg fått sortert litt bilder fra Danamrksturen i sommer. Etter at jeg var på pressetur med Visit Denmark tidligere i vår har jeg hatt skikkelig lyst til å ta med meg familien tilbake til fantastiske nord- og midtjylland. Så da gjorde vi det i år. Turens første og litt ufrivillige stopp var Frederikshavn hvor vi måtte vente en god stund på ferga over til Læsø som ikke har så mange avganger eller kapasitet i høysesongen. Men vi lånte noen (veldig tungtrådde) bysykler og syklet ut til palmestranden bittelitt utenfor sentrum. Der var det veldig fint og vi fikk slått ihjel et par timer før vi endelig kom oss på båten til Læsø. Hett tips: book fergebillett på forhånd!

_V2S6545læsø

Vi bodde på idylliske Hotell Nygaard, en gammel kjøpmannsgård fra 1700-tallet midt uti skogen i Byrumområdet. Rommene var store og fine og det er definitivt et fint sted å bo på øya om man har bil. Med sykkel blir det litt langt til havnene og strendene. Vi bodde i andreetasje, men spør om rom i underetasjen om du skal dit for da får man nemlig sin egen uteplass i hagen utenfor rommene.

L1612529 copyL1612530 copy
Vi var så sultne så vi spiste middag på den koselige restauranten på hotellet vårt. Det var fullt ute i hagen, men det var så varmt så det passet uansett bedre å sitte inne i den svale spisestuen. Vi fikk fantastisk god mat, både fisk- og kjøttretter. Men de andres jomfruhummer smakte ingenting. Fikk faktisk ikke smakt det senere selv om det er nettopp det Læsø er kjent for. Neste år!

L1612535 copy

L1612543 copy
Neste morgen spiste vi frokost i hagen og dro rett til Læsø saltsyderi. Obligatorisk om man er på Læsø. Vi droppet omvisningen siden det var så varmt og tok oss en tur på egenhånd. Tror ikke jeg skal ta hele historien til Læsø saltyseri her, for det hadde blitt langt. Men det er ingen tvil om at både øya Læsø og saltsyderiet har en interessant historie som gjør dem til veldig interessante reisemål. Bildene over er fra de fremdeles vedfyrte sydekarene som blir fyllt opp med grunnvann fra «rønnene» utenfor syderiet. Så kokes grunnvannet inn og man får det fantastiske sydesaltet. Mer eller mindre. Her gjøres alt fremdeles manuelt og man får se hele prosessen om man vil. Vi kjøpte med oss masse salt hjem. Gleder meg spesielt til å teste det røkte saltet.

_V2S6596L1612580 copy_V2S6607
Så dro vi videre til Storhaven gård som må være det koseligste sted på jord. Her er det åpen gård med mange dyr man kan hilse på (noe som var minst like gøy for meg som for de små). På gården produserer de en helt fantastisk is man bare må prøve. Favorittene var sorbet av rabarbra, gran/sitron, rips og hylleblomst. Man får kjøpt isen flere steder på øya så vi måtte teste flere smaker senere på dagen. I tillegg til isproduksjon lager de sitt eget mel og økologiske hudpleieprodukter med restsaltlake fra saltsyderiet. De har også en gigantisk stearinlysavdeling i gårdsbutikken.

L1612585 copy
L1612590 copy
Vi hadde fått tips om å bade på Stokken på sørsiden av øya. Det så ikke særlig fint ut, helt til vi skjønte at vi måtte vasse over et lite sund for å komme til den ekte stranda. Her var det akkurat passe langgrunnt og ikke så mange folk som på de andre strendene. Vi badet litt og slikket sol et par timer før vi vasset tilbake til bilen.

_V2S6627vann
Vi tok en tur innom Østerby havn i andre enden av øya hvor vi badet litt til og spiste middag på Lyngfeldts Hotel, mest fordi vi var skikkelig sent ute og alle andre steder var fulle. Det viste seg heldigvis å være veldig god franskinspirert mat, men vi måtte vente over en time på den. Glemte visst helt å ta bilder resten av kvelden.

Andre tips jeg har fått av både kjente og ukjente er å spise på Strandgaarden badehotell, øyas eneste gourmetrestaurant. Her må man booke bord i forveien. Ellers tipper jeg det er koselig på Læsø Bryghus selv om vi ikke fikk tatt turen innom. Styr unna stedene i Vesterø havn, bortsett fra iskiosken som selger Læsø-is da såklart. Det er overraskende mange spa og hudpleiesalonger på Læsø, og hadde vi hatt bedre tid skulle vi definitivt benyttet oss av det. De har til og med laget spa i en av de gamle kirkene som så helt sykt fint ut. Og kjøp med hjem den spesielle brunbiehonningen fra Læsø. Planlegg og book måltidene for å unngå turistfellene som det dessverre er en del av. Anbefaler definitivt å være mer enn halvannen dag på denne fine øya!

Neste stopp – Ålborg.

En del av bildene er tatt av min flinke designmamma Tove Balas.