Åh Jylland!

Sponsede produkter!L1612691 copyL1612711 copyL1612729L1612735 copy

L1612742 copyEtter et par netter på Læsø og i Aalborg gikk turen videre til skogene i søhøjlandet, men på veien dit stoppet vi i Aarhus for å sjekke ut det fine kunstmuseet der. Vanligvis orker/gidder jeg ikke å se på kunst i mer enn en time i strekk, men på ARoS var vi i mange timer og jeg ville fremdeles ikke gå. FOR et museum. Vi var bare i et par av etasjene, så sett av god tid. Det museet kanskje er mest kjent for er regnbueinstallasjonen til Olafur Eliasson på taket. Det var så fint å gå inni der og se på byen mens fargene skiftet. Han har noen flere verk på museet også, blant annet en røykinstallasjon som var veldig fin. Etter et par timer med diverse moderne kunst måtte vi videre for å rekke middagen vår midt inni skogen. På vei ut av byen stoppet vi i marinaen for å bade og spise is, men fikk ikke is da for de tar jo bare dankort overalt. Husk kontanter i Danmark sier jeg bare.

_V2S6761_V2S6762

_V2S6764_V2S6777_V2S6774
Endelig tilbake på fantastiske Lyng Dal Hotel & Restaurant. Jeg var der tidligere i år med VisitDenmark på pressetur og ble totalt forelsket i stedet og maten vi fikk servert, så nå måtte jeg ta med meg kjæresten og foreldrene mine tilbake dit. Det ligger omtrent en halvtie unna Aarhus, så det er ikke så langt inni landet som det kanskje føles. Men på den korte turen fra storby til skog forandrer naturen seg helt. Her er det en del knauser og mye mer kupert terreng med granskog og lyng. Veldig fasinerende og nesten litt udansk. Vi sjekket inn på rommene som begge hadde sin egen platting og utgang til en fantastisk hage. Vi delte en flaske vin i hagen før vi gikk til restauranten og fikk servert turens desidert beste måltid.

_V2S6799_V2S6800Nomnomnom, eget glutenfritt brød!

L1612793 copy_V2S6803L1612798 copyL1612805 copy_V2S6805L1612812 copyVi startet med husets hjemmelagete snacks og champagne før vi fikk servert jomfruhummer, vaktelegg og urter fra hagen. Så fikk vi en fantastisk «makrell i tomat» før kalvehovedretten som bestod av både kalvefilet og hjemmelaget kalvepølse med erter og rødbeter, og med en fantastisk kantarellsaus til. Vi orket ikke dessert, men vi fikk en helt fantastisk ostetallerken med danske oster servert sammen med en sitrusøl fra klosteret i nærheten og en koko god portvin. Vinmenyen var også helt fantastisk og dessuten naturlig. Her får man virkelig alt man kan ønske seg. Både hotellet og restauranten er en liten familiebedrift, og man legger virkelig merke til fra første stund at dette er noe de virkelig brenner for. Etter et fantastisk måltid og gode samtaler passet det utmerket å legge seg i verdens mykeste seng.

L1612820 copyL1612822 copy_V2S6809Frokosten! Jeg hadde sett for meg en ganske fin frokost, men at den skulle være så bra hadde jeg virkelig ikke forventet. De hadde dekket på til oss i salongen med virkelig alt man kan tenke seg av frokostrelaterte ting. Nylaget kaffe og te, eggerøre, skikkelig digg smør, flere typer hjemmebakt brød (og selvfølgelig glutenfritt!), leverpostei, yoghurt med bær og roseblader fra hagen, flere typer hjemmelaget syltetøy og til og med hjemmelaget sjokoladepålegg (!!!), juice, frisk frukt, dansk ost og skinke, grønnsaker og sjokoladecroissanter. Altså, drømmefrokosten!

Anbefaler virkelig alle å ta turen innom Lyng Dal i Gammel Ry. Det er ikke sånn dødsmye å gjøre i området bortsett fra fine turer da såklart og å late seg i hagen med vin. Men det er noe som er så deilig med å bare være på landet og spise god vin. Jeg kommer tilbake, minst en gang i året._V2S6814

_V2S6829_V2S6818På vei fra Lyng Dal mot neste stopp på turen stoppet vi ved Øm Kloster for å kjøpe med oss øl fra klosterbryggeriet. Selve bryggeriet ligger ikke der, men i klosterhagen dyrker de urtene som blir brukt i produksjonen. Det er et museum der, men vi var ikke så inspirerte. Det var også et fantastisk biodynamisk gartneri der hvor jeg måtte kjøpe med meg en gigantisk squash. Den kostet bare fem kroner. Danmark altså! Så kjørte vi videre til Vinderup og Sevel kro – et annet sted jeg var på tidligere i år med VisitDenmark. Det viste seg å være grillaften der så bokstavelig talt hele byen var der. Jeg ble litt skuffet for jeg hadde gledet meg i en måned til å spise ølben, en tradisjonell rett derfra. Men siden det var grillkveld var det kun grillbuffet. Maten var utmerket den altså, men det druknet kanskje litt etter gårsdagens store matopplevelse. Dessuten var det så himla varmt der at jeg fikk litt heteslag. Fikk heller ikke tatt noen bilder herfra, men anbefaler virkelig å stikke innom for å spise de tradisjonelle rettene. Tror ikke jeg anbefaler overnatting midt på sommeren for det er ganske gamle og halvshabby rom så det ble varmt. Ta en titt her for å se bildene fra forrige gang jeg var på Sevel kro.

L1612855 copyL1612840 copyL1612843 copyL1612846 copyL1612837 copyL1612872 copyL1612866 copy
Etter overnattingen på Sevel kro kjørte vi til Tornby og skilte lag med foreldrene mine for å henge et par dager på sommerhuset til Kris som vi alltid gjør. Her lolla vi i hagen, hang på stranda, leste, spiste god mat og bada. Og så var ferien over for i år.

En god del av bildene her også er tatt av den flinke mammaen min Tove Balas.