Sydvestjyllands delikatesser

Pressetur, sponset opphold

_AVE4479

Foto: Anne Valeur

Jeg får bare aldri nok av Danmark. I dag reiser jeg til København for litt ekte ferie, men disse bildene er fra en pressetur jeg var på for et par uker siden med VisitDenmark. Jeg hadde med meg fotografen min Anne Valeur, og jeg har allerede skrevet litt om østerssafari i Vadehavet og Henne Mølle Å badehotel som var et av stedene vi bodde på under turen. Det var første gang jeg var på den sydvestlige delen av Jylland, som kan beskrives som en litt røffere og råere del enn oppe i nord. Mer vind, mer natur og fantastiske råvarer.

_AVE4467_AVE4477_AVE4476

_AVE4480_AVE4472_AVE4494

Vi måtte selvfølgelig besøke Hr.Skov, en gourmetbutikk og spisested som ligger i Blåvand. Midt i ingenmannsland liksom. Vi bare måpte da vi kom inn, for en butikk! Her selger de sine egne produkter i små flasker og krukker, fantastiske oster og spekemat, delikatesser fra Danmark og resten av verden i tillegg til å ha et helt vanvittig utvalg av vin. De selger også Zaltoglass, kniver og kvalitetsutstyr til kjøkkenet. Bare dra innom om du har mulighet, sier jeg bare. Det er definitivt verdt en liten omvei for å komme dit. Blåvand er dessuten er lite ferieparadis på sommeren, så jeg tror jeg må legge en ferie dit neste år.

_AVE4434_AVE4440_AVE4444
Når man er på Rømø er det et must å spise Rømøreker, som er små, brune og supersmakfulle reker. De blir fisket der ute i vadehavet og håndpillet (!!!) på Rømø. Jeg prøvde å pille en, det tok meg et par minutter. Sjefen på Holms røgeri og restaurant gjorde det på et par sekunder. Jeg elsker røkt fisk, så hit må jeg definitivt tilbake. Kanskje jeg får lov til å være med ut på en av reketrålerne også? Rømø er definitivt verdt en visitt, enten det er dansk sommerferie eller østerssafari på høsten som gjelder.

_AVE4796
Siste stopp på turen var lunsj på Ho Kro, en superidyllisk kro i Blåvand drevet av Mads Uhre Schmidt og Christina Pagaard Thomsen. Vi spiste i jægerstuen, omgitt av utstoppede dyr og med bestikk laget av gevir. På Ho kro lager de litt annerledes kromat. De ønsker å beholde den klassiske krofølelsen, men serverer gourmetmat – i rause porsjoner.

_AVE4771_AVE4773
Lunsjforretten besto av hjemmerøket laks med mango-chili-salsa og eplechutney, fisketerrine med noritang, dillkrem og bringebærvinagrette og til slutt ristede jomfruhummerhaler med tzatiki og skorzonerot.

_AVE4787
unsjhovedretten vi fikk servert var hjemmerøket andebryst med stikkelsbærkompott, syltet rabarbra, syltet sopp og bjørnebærrvinagrette.Det var også Fanøskinke med en ferskostkreme med purreløk og syltet rødløk. Så utrolig godt!

_AVE4793
Til dessert fikk vi en hjemmelaget Creme fraiche med tyttebær, mosebøllebær (tidenes navn!), eple, vanilje, honning, frysetørkede jordbær og hasselnøtter.

Det er ikke overnattingsmuligheter på Ho Kro, men fra hagen ser man over til øya Fanø, som jeg dessverre ikke har fått vært på men som jeg planlegger å dra til. Det blir rett og slett en liten Sydvestjysk ferie til sommeren hvor jeg definitivt skal innom både Hr.Skov for å handle digge ting, spise Rømøreker og innom Ho Kro før jeg tar ferga over til Fanø og lever det glade Danmarkslivet. Hygge hygge!

Nå drar jeg til København for litt førjulskos. Følg med fra Københav på instagram og legg til chikujenta på snapchat.